skip to Main Content

 ফ্যাশন টক ২০২০

গুড টু গ্রেট একাডেমি ফ্যাশন ও টেক্সটাইল ইন্ডাস্ট্রির ওপর ফোকাস করে সম্প্রতি ‘ফ্যাশন টক ২০২০’ নামে একটি লাইভ ওয়েবিনার সিরিজ চালু করেছে। সিরিজটির নলেজ পার্টনার ক্যানভাস ম্যাগাজিন।
দ্বিতীয় সেশনের আলোচনার বিষয় ছিল ‘ফিউচার অব লাক্সারি ফ্যাশন’। এতে প্রধান আলোচক ছিলেন বাংলাদেশের ফ্যাশন ব্র্যান্ড জুরহেমের চেয়ারম্যান সাদাত চৌধুরী এবং ভারতীয় ফ্যাশন ডিজাইনার সিদ্ধার্থ বানসাল। তারা ‘লাক্সারি ফ্যাশন’, এর বৈশিষ্ট্য, টার্গেট অডিয়েন্স, ব্র্যান্ডিং ইত্যাদি বিষয়ে বক্তব্য দেন।
সিদ্ধার্থ বানসাল বলেন, ‘লাক্সারি ফ্যাশন একটি স্বতন্ত্র ভাবনা। পোশাক তখনই অভিজাত হয়ে ওঠে, যখন এর প্রতিটি ধাপে যোগ হয় নিজস্ব ভাবনা এবং নিপুণ কারুকাজ। উদাহরণ হিসেবে বলা যায় সূক্ষ্মভাবে হাতে তৈরি ঘড়ি। যেগুলোকে আমরা লাক্সারি ঘড়ি হিসেবে আখ্যায়িত করে থাকি।’
সাদাত চৌধুরী জুরহেমের নিজস্ব ভাবনার বিষয়টি উল্লেখ করে বলেন, ‘আমাদের কাছে লাক্সারি ফ্যাশন মানে শিল্প। আমরা পোশাকের মাধ্যমে শিল্পটাই ক্রেতাদের কাছে তুলে ধরি। তাই জুরহেমের পোশাকের দামও নির্ধারণ করেন ডিজাইনাররা।’
অনুষ্ঠানের মডারেটর মাশরুর রহমান অভিজাত ফ্যাশন বা এর ব্র্যান্ডিং নিয়ে আলোচকদের দৃষ্টি আকর্ষণ করেন।
এ প্রসঙ্গে সিদ্ধার্থ বানসাল বলেন, ‘ব্র্যান্ডিংয়ের বিষয়টি সম্পূর্ণভাবে নির্ভর করে নিজস্বতার ওপর। তবে এ ক্ষেত্রে কিছু বিষয় প্রভাবক হিসেবে কাজ করে। যেমন সেলিব্রিটি এনডোর্সমেন্ট। অনেক প্রতিষ্ঠানই নিজেদের ব্র্যান্ড অ্যাম্বাস্যাডর নির্বাচন করে। ব্র্যান্ডিংয়ের ক্ষেত্রে বিষয়টি অতি জরুরি না হলেও সেলিব্রিটিদের দ্বারা মানুষ ব্যাপকভাবে প্রভাবিত হয়। সবচেয়ে জরুরি বিষয় হলো ব্র্যান্ডের স্বকীয়তা।’
সাদাত চৌধুরী বলেন, ‘জুরহেম শুরুর আগে ব্র্যান্ড তৈরির বিষয়ে আমরা প্রায় দুই বছর গবেষণা করেছি। যেমন আমাদের টার্গেট কাস্টমার কারা হতে পারে, ব্র্যান্ডিং কী হবে ইত্যাদি। যেহেতু বাংলাদেশে সেলিব্রিটি ইনফ্লুয়েন্স তত বেশি নয়। এখানে সোশ্যাল কালচার গুরুত্বপূর্ণ। করপোরেট, ব্যবসায়ী এমনকি রাজনৈতিক ব্যক্তিরা এ ক্ষেত্রে বেশি প্রভাব বিস্তার করে। অনুসন্ধানে দেখা গেছে, আমাদের দেশে লাক্সারি প্রোডাক্ট তৈরি করে এমন ব্র্যান্ড হাতে গোনা। যারা এ ধরনের পণ্যের ক্রেতা, তারা দেশের বাইরে থেকে কেনাকাটা করে। আমরা তাদের জন্য জুরহেম তৈরি করলাম। তবে আমাদের টার্গেট কাস্টমার খুবই ছোট পরিসরের। চেষ্টা করি প্রত্যেক ক্রেতার চাহিদা অনুযায়ী পোশাক তৈরি করতে। কেননা তারাই আমাদের ব্র্যান্ডিংয়ের সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ অংশ।’
লাক্সারি ফ্যাশনের ক্ষেত্রে ফ্যাশন শোর গুরুত্ব বিষয়ে সিদ্ধার্থ বানসালের মত, যেকোনো ধরনের ফ্যাশনের ক্ষেত্রে ফ্যাশন রানওয়ে খুবই জরুরি। এতে ক্রেতারা সরাসরি পোশাকের আবেদন অনুভব করতে পারে। ইন্ডাস্ট্রিয়াল বায়ারদের জন্য এটি আরও গুরুত্বপূর্ণ। এর মাধ্যমে তারা শো দেখতে দেখতেই সিদ্ধান্ত নিতে পারে কোন পোশাকটি নেবে। কিংবা তাদের বিপণনের ক্ষেত্রে কোন পোশাকে কী ধরনের পরিবর্তন প্রয়োজন। এখন অনেকে ডিজিটাল প্ল্যাটফর্মকে বেশি গুরুত্ব দিচ্ছে। এর আলোকে ডিজিটাল ফ্যাশন উইকও অনুষ্ঠিত হতে দেখা যায়। করোনাভাইরাসের এই পরিবর্তিত সময়ে ডিজিটাল ফ্যাশন শো আরও জরুরি হয়ে উঠেছে। আমরা ইতিমধ্যে ইন্টারন্যাশনাল ফ্যাশন উইকের দুটি সিজন মিস করেছি। সুতরাং ব্র্যান্ডগুলো তাদের পোশাক কোথায় দেখাবে, এ নিয়ে সংকটে পড়েছে। যদিও আমার কাছে ট্র্যাডিশনাল ফ্যাশন শো বেশি গুরুত্বপূর্ণ। এর আবেদনটাই আলাদা।
সাদাত চৌধুরী বলেন, ‘জুরহেম শুরু থেকেই ফ্যাশন শোর ওপর গুরুত্ব দিয়ে থাকে। কেননা এতে ক্রেতাদের সঙ্গে আমাদের সরাসরি মতবিনিময় হয়, তাদের চাহিদা জানতে পারি, নতুন ক্রেতা তৈরির সম্ভাবনাও থাকে। সাম্প্রতিক পরিস্থিতিতে হয়তো সাময়িকভাবে ডিজিটাল ফ্যাশন শোতে অংশ নেওয়া যায়, তবে এ অবস্থা কেটে গেলে আমরা ট্র্যাডিশনাল ফ্যাশন শোকেই বেশি গুরুত্ব দিতে চাই।’
সর্বোপরি লাক্সারি ফ্যাশনের ভবিষ্যৎ নিয়ে আলোচকেরা জানান, মানুষের আভিজাত্য প্রকাশের স্পৃহা যত দিন বিদ্যমান থাকবে, এর চাহিদাও তত দিন। তবে সময়ের ধারাবাহিকতায় এর ডিজাইনে কী ধরনের পরিবর্তন আসবে, তা বলা একটু কঠিনই বটে। ক্রেতাদের আকাশছোঁয়া চাহিদার সঙ্গে তাল মেলাতে গিয়ে ডিজাইনাররা তাদের ডিজাইন কৌশলেও যোগ করবেন নতুনত্ব।

 

Fashion Talk 2020

Good to Great Academy, along with Canvas as the knowledge partner, has launched a series of LIVE webinars, focusing on the fashion & textile industry. Among a lot of other aspects, the trade market and the future of luxury fashion is an important quarter of the fashion industry. Mr. Siddhartha Bansal, Luxury Fashion Designer from New Delhi, India, and Mr. Saadat Chowdhury, Chairman of Zurhem, Bangladesh, discuss about the Future of Luxury Fashion In South Asia: Challenges and opportunities. Mr. Siddhartha Bansal is a well-known luxury fashion designer from New Delhi, who has designed outfits for actors such as Ayushman Khurana, Vidya Balan and many others as such. According to him, luxury fashion is the type that’s exclusive, rare and difficult to procure and produce. On the other hand, Mr. Saadat Chowdhury from Zurhem, likes to describe their luxury fashion brand as a place for individual pieces of art.

When it comes to branding such a fashion product, the celebrities, especially in India, with such widespread, loyal audience, are an apt medium to promote the product massively. This way, the consumers could relate with the brand and this also adds more value to the product. But unfortunately, the scenario is quite different in Bangladesh. In that case, Zurhem makes sure that each customer, while visiting the store, gets maximum satisfaction shopping and the word of mouth is highly valued in our social culture. The luxury brand has a niche market in Bangladesh. Most of the consumers used to travel abroad to purchase such products. That’s when Mr. Chowdhury and his friend, thought of a way they could get the people purchase these products locally and hence, Zurhem started its journey in 2015. With their experience and knowledge of the trade from all over the world and their 2 years long research on the market, the entrepreneurs established a position for themselves, in the fashion industry. The world of fashion has gone through a major transformation from the early nineties to this day. Internet has brought all the updates, from around the world, to everyone in just a click. Mr. Bansal thinks it is a great opportunity for artists and designers, to showcase their work globally. The digital platform works as a huge marketing tool for the brands as well. At the same time, fashion shows remain equally important as it serves buyers from all over the world to experience the visual presentation of the products and communicate directly with the designers at the same time. However, with COVID changing the scenario worldwide, the Paris Fashion Week has been cancelled this year which results to missing out on the two important fashion seasons Spring/Summer and Autumn/Winter this year. That’s where the idea of a virtual fashion show comes in, where the brands can showcase their runway products. In that case, the challenge lies in standing out with a brand identity among 50,000 virtual fashion shows at the same time and gaining the trust of the customers who would have preferred a touch and feel of the fabric itself. What makes the consumers willing to pay a premium price for the luxury products is the large period of time, research and hard work that goes behind the hand crafted intricacy to create the art itself. However, according to Mr. Bansal, the pandemic won’t reduce the buying potential but the consumption of luxury products. That way, the designers are going to get more time to work on their exclusive pieces without any compromise with the cost.
Mr. Chowdhury tells us how Zurhem brings in the fabric from international markets,
especially Italian market and infuses it with a deshi twist, and even vice versa, to stand
out in the global market. He suggests that it is highly challenging to sustain a niche market in such a dense and developing but as an entrepreneur, you have to be patient and
be loyal to your brand in order to reach a global market.
Indian fashion has always been exposed to international markets and so has the
Bangladeshi fashion, comparatively much less though, with its exclusive jamdani, nakshi
kantha and exquisite handicrafts. The upcoming young designers are requested to
emphasize more on bringing the culture and heritage of Bangladesh to fashion and
approach the global market.
When it comes to the gen-Z, Mr. Bansal believes that luxury products hold the same
value as it does to customers of any age. Mr. Chowdhury believes that using sustainable
products, organic materials, use of ethical sourcing are effectively important to this
generation. He believes in keeping the products original and adaptable to their culture. He emphasizes on the brand having a story. For example: Zurhem has been kept shut, even
for Eid because it believes more in the safety of the staff and consumers than its sale.
They are also planning to include trained members of the transgender community among
their staff, in order to build the story of the brand and connect to the consumers.
Lastly, for the upcoming entrepreneurs and fashion designers, Mr. Saadat Chowdhury
suggests on saving up and raising as much capital as they can, before starting off and to
always be patient and prepared for unforeseen circumstances. He also says that at a
digital age, as such, even through e-commerce, entrepreneurs should make sure they
ensure authentic quality and genuine material to the customers.
The purpose of Good to Great Academy is to create a platform for the fashion
entrepreneurs, designers, and any fashion retail professionals to learn from global
professionals. This could help them work together, more effectively, in such times of despair. Mr. Siddhartha Bansal highly appreciates such an innovative learning platform
and Mr. Saadat Chowdhury feels honored to be a part of this saying that
“As long as people’s lives are benefited somehow or the other, any project will take off for sure.”

Write up : Akhila Shaha

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Back To Top